tag:blogger.com,1999:blog-67004710478742606142024-03-05T20:56:34.150+08:00QHADAYA FIQHIYYAH MUASARAHQhadaya Fiqhiyyah Muasarah atau Fatawa Muasarah ini menyingkap kertas-kertas kerja, tesis-tesis dan draf-draf usul yang dibentangkan oleh Syeikh-syeikh al-Azhar Mesir ...sekitar tahun 1990 hingga kini...dan hasil kajian dan dapatan para pengkaji tentang permasalahan fiqh masa kini....n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.comBlogger44125tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-30333126213433680102008-08-23T15:30:00.003+08:002008-08-23T15:54:09.041+08:00Hukum Penyalahgunaan Dadah Jenis Syabu dan Jenis-jenis Dadah Baru Yang LainMuzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam kali ke - 76 Tarikh : 21-23 Nov 2006Keputusan Muzakarah :" Dadah jenis syabu dan dadah-dadah jenis baru yang lain mempunyai kesan mudharat yang sama seperti ecstasy, katamine dan Gamma Hyroxybuytric Acid ( GHB ).Oleh itu, penyalahgunaan dadah jenis n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-13932819635673593822008-08-23T15:29:00.002+08:002008-08-23T15:54:44.950+08:00Menternak Binatang Dua AlamMuzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis KebangsaanBagi Hal Ehwal Agama Islam kali ke - 26Tarikh : 7 Mac 1990Keputusan Muzakarah :" i. Perusahaan menternak ketam nipah untuk eksport adalah harus kerana ia bukan binatang dua alam.ii. Perusahaan menternak katak untuk tujuan eksport adalah khilaf ulama' -a. Menurut jumhur ulama' , perusahaan menternak katak untuk tujuan eksportn_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-72181022843513074722008-08-23T15:27:00.002+08:002008-08-23T15:55:24.973+08:00Imunisasi Hepatitis BMuzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis KebangsaanBagi Hal Ehwal Agama Islam kali ke - 22 Tarikh : 24 November 1988 Keputusan Muzakarah :" Vaksin untuk imunisasi Hepatitis B yang dihasilkan daripada ragi adalah tidak najis dan harus digunakan kerana ragi adalah suatu bahan yang suci. "n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-25820654010788355802008-08-23T15:26:00.006+08:002008-08-23T15:56:57.302+08:00Penyuntikan Highly Purified Insulin Daripada BabiMuzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis KebangsaanBagi Hal Ehwal Agama Islam Kali ke - 6Tarikh : 10 Oktober 1983Keputusan Muzakarah :" Hukum menyuntikkan Insulin daripada najis mughalazah (babi) bagi tujuan perubatan pesakit kencing manis adalah harus kerana darurat. Begitu juga hukuman bagi mereka yang menjalankan penyuntikannya. "n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-38506593836848227842008-08-23T15:26:00.005+08:002008-08-23T15:56:18.650+08:00Baja Daripada Tahi BabiMuzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis KebangsaanBagi Hal Ehwal Agama Islam kali ke - 2 Tarikh : 12 Mei 1981 Keputusan Muzakarah :" Berdasarkan nas daripada kitab tersebut di atas mesyuarat Jawatankuasa Fatwa telah memutuskan seperti berikut -( a ) Bahawa baja yang diperbuat daripada tahi babi adalah najis mughalazah, sementara hukum menggunakannya sebagai baja adalah harus n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-85678796048431315812008-08-23T15:25:00.002+08:002008-08-23T15:26:01.686+08:00Penyembelihan Ayam Dengan Pelalian Water StunnerMuzakarah Jawatankuasa Fatwa Kali Ke-22Tarikh : 24 November 1988Keputusan Fatwa :" Penggunaan pelalian 'Water Stunner' dalam proses penyembelihan ayam adalah harus".n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-31190982759819972842008-08-23T15:24:00.007+08:002008-08-23T15:25:10.535+08:00Penggunaan Bulu BabiMuzakarah Jawatankuasa Fatwa Kali Ke-12Tarikh : 21-22 Januari 1985Keputusan Fatwa :" Penggunaan berus yang diperbuat daripada bulu babi adalah haram. Sekiranya tidak pasti sama ada berus tersebut daripada bulu babi atau tidak maka harus digunakan".n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-31694406613645200592008-08-23T15:24:00.005+08:002008-08-23T15:24:39.510+08:00Gas Daripada Tahi BabiMuzakarah Jawatankuasa Fatwa Kali Ke-2Tarikh : 12 - 13 Mei 1981Keputusan Fatwa :' Gas yang diproses daripada tahi babi dengan menggunakan api hukumnya najis dan yang tidak menggunakan api hukumnya suci'.n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-12169449839729448762008-08-23T15:24:00.002+08:002008-08-23T15:24:24.598+08:00Gas Daripada Tahi BabiMuzakarah Jawatankuasa Fatwa Kali Ke-2Tarikh : 12 - 13 Mei 1981Keputusan Fatwa :' Gas yang diproses daripada tahi babi dengan menggunakan api hukumnya najis dan yang tidak menggunakan api hukumnya suci'.n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-72655016478354340212008-08-23T15:23:00.002+08:002008-08-23T15:23:57.362+08:00Hukum Bahan Pewarna (Cochineal) Dalam IslamMuzakarah Jawatankuasa Fatwa Kali Ke-37Tarikh : 23 Mac 1995Keputusan Fatwa :' Bersetuju dan meluluskan penggunaan pewarna (cochineal) dalam makanan berasaskan kepada ukuran piawaian yang telah ditetapkan, tidak melebihi dari 0.006%'.n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-12983874057982513772008-08-23T15:22:00.001+08:002008-08-23T15:23:27.154+08:00Bioteknologi Dalam Makanan dan MinumanMuzakarah Khas Jawatankuasa FatwaTarikh : 12 Julai 1999Keputusan Fatwa :a) Barangan, makanan dan minuman yang diproses melalui kaedah bio teknologi DNA babi adalah bercanggah dengan syarak dan hukumnya adalah haram.b) Penggunaan bio teknologi DNA babi dalam pemerosesan barangan, makanan dan minuman belum lagi sampai ke tahap yang boleh dikatakan darurat n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-69961710880275662162008-08-23T15:21:00.004+08:002008-08-23T15:22:22.799+08:00Alkohol Sebagai Penstabil Minuman RinganMuzakaran Jawatankuasa Fatwa Kali Ke 22Tarikh : 24 November 1988Keputusan Fatwa :' Kordial yang mengandungi bahan citarasa (flavour) yang dimasukkan alkohol untuk tujuan penstabilan adalah harus (boleh) digunakan untuk tujuan minuman sekiranya :a) Alkohol itu bukan dihasilkan dari proses pembuatan arakb) bahawa kuantiti alkohol dalam citarasa (flavour) itu n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-46668395654896009762008-08-23T15:21:00.002+08:002008-08-23T15:21:43.572+08:00Keju Sebagai Bahan MakananMuzakarah Jawatankuasa Fatwa Kali Ke 27Tarikh : 3 Oktober 1990Keputusan Fatwa :" Keju sebagai bahan makanan adalah harus sama ada enzim yang digunakan sebagai bahan campuran dalam pembuatan keju itu diperolehi daripada tumbuhan atau kulat atau binatang yang halal dan disembelih".Print FormatPengirim: jafri Tarikh: 15/09/2004 Capaian : 19962n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-27711219378006683882008-08-23T15:17:00.004+08:002008-08-23T15:20:57.518+08:00Agen Aktif Dalam MakananMuzakarah Jawatankuasa Fatwa Kali Ke 26Tarikh : 7-8 Mac1990Keputusan Fatwa :' Penggunaan agen aktif permukaan di dalam makanan adalah harus, dengan syarat sumber-sumber agen aktif permukaan tersebut diperolehi daripada tanaman dan sekiranya daripada binatang hendaklah binatang halal yang disembelih menurut cara Islam'.n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-59984280179782513162008-08-23T15:17:00.002+08:002008-08-23T15:17:38.144+08:00ISU HALAL HARAM MAKANAN: KES SURIMIOlehAminah Abdullah, Nurul Huda dan Abdul Salam BabjiProgram Sains MakananPusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi MakananFakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan MalaysiaBangi 43600, Selangor D. E. MalaysiaAbstrakSurimi juga dikenali sebagai pekatan protein basah isi ikan nyahtulang yang telah mengalami proses pencucian dan pencampuran sebatian n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-33154663632334765682008-08-11T22:27:00.005+08:002008-08-13T19:25:28.733+08:00Aqidah 1. Apakah rukun-rukun Islam?Rukun Islam ada lima dan ia adalah berikut:1. Syahadah2. Solat3. Zakat4. Berpuasa di bulan Ramadhan5. Haji2. Berapa banyakkah hukum-hukum Islam dan apakah maksudnya?Terdapat 5 hukum dalam syariat Islam:1. Wajib bererti perkara dituntut untuk dibuat, sekiranya dibuat dapat pahala dan sekiranya ditinggal mendapat dosa.2. Sunat bererti perkara yang jika dibuat n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-3665536214751103592008-08-11T22:26:00.003+08:002008-08-13T19:24:23.611+08:00Hubungan antara kaum 1. Apakah pandangan Islam tentang konsep bebas berugama?Semua manusia berhak dan bebas berugama. Bagi orang Islam, agama kita berpandukan Al-Qur’an yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w oleh Allah s.w.t yang dijadikan sebagai asas kepercayaan kita bersama dengan Hadith Nabi Muhammad s.a.w. Oleh itu, dengan kedua-dua sumber ini, kita percaya bahawa Islam adalah agama yangn_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-8012931412615144172008-08-11T22:25:00.009+08:002008-08-13T19:25:57.304+08:00Qadha', Jamak & Qasar 1. Apakah bezanya solat jamak dan solat qasar?Ada dua jenis solat bagi orang yang belayar: Jama' dan Qasar. Jama' bermaksud menghimpunkan dua solat fardhu dalam satu waktu. Dan ia ada dua jenis: Jama' taqdim, dan Jama' Takhir. Jama' Taqdim adalah mengerjakan solat Asar dalam waktu Zohor, dan solat Isyak dalam waktu Maghrib. Jama' Takhir pula adalah mengerjakan solat n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-5906523860726746972008-08-11T22:25:00.008+08:002008-08-13T19:25:03.023+08:00Faraid 1. Apakah itu faraid dan adakah ia hanya kena-mengena dengan yang sudah tiada?Hukum Faraid adalah khusus untuk harta yang telah ditinggalkan oleh pemiliknya yang sudah meninggal dunia.Apabila seseorang itu membahagikan kesemua hartanya kepada orang lain, warisnya atau tidak, semasa dia hidup, itu namanya "Hibah" (hadiah). Dan itu halal dalam Islam. Namun, jika seseorang itu melakukan n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-85309367379111284302008-08-11T22:24:00.006+08:002008-08-13T19:26:29.281+08:00Toharah 1. Apakah perkara-perkara yang membatalkan wudhu'?Menurut mazhab Syafi’i, perkara-perkara berikut membatalkan wudhu’:· Apa sahaja yang keluar dari anggota kemaluan.· Hilangnya daya fikir seperti tidur dan sebagainya (melainkan tidur dalam keadaan duduk)· Menyentuh anggota kemaluan.· Menyentuh seseorang yang bukan mahramnya.2. Apa hukumnya orang yang tiada wudhu' memegang Al-Quran?Allah n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-49600032151967988792008-08-11T22:24:00.004+08:002008-08-13T19:18:10.576+08:00Kemusykilan lelaki 1. Apakah panduan berpakaian dan beraksesori bagi lelaki?Lelaki Islam diharamkan:Memakai emas, tidak kira samada dalam bentuk barang kemas atau aksesori.Memakai sutera, melainkan jika kandungannya kurang dari 50%.Menyerupai wanita dari segi tingkah laku, pakaian dan aksesori.Islam telah memberi panduan yang jelas untuk membezakan antara kedua-dua jantina. Memandangkan emas dan n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-79780678890807433032008-08-11T22:21:00.001+08:002008-08-13T19:19:47.669+08:00Sains & Perubatan 1. Perlukah seseorang itu berubat dengan doktor Islam yang sejenis dengannya?Umat Islam dianjurkan untuk berubat dengan doktor Islam yang sama jenis, terutama dalam hal berkhatan, kerana auratnya sudah pasti akan terbuka. Tetapi jika tidak dapat doktor Islam yang sama jenis, dianjukan agar bertemu dengan doktor yang bukan Islam yang sama jenis dalam perihal berkhatan dan n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-23505600034931310822008-08-11T22:19:00.001+08:002008-08-13T19:20:20.235+08:00Kemusykilan wanita 1. Mengapakah seorang Muslimah diwajibkan memakai Hijab?Islam telah menyatakan bahawa apabila seorang Muslimah telah baligh, dia diwajibkan menutup aurat. Butir-butir prinsip ini adalah seperti berikut:Seluruh badan harus berpakaian, termasuk kepala dan leher kecuali bahagian muka dan tapak tangan. Pakaian tersebut haruslah cukup tebal agar ia tidak mendedahkan yang di dalamnyan_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-78716380430741750242008-08-11T22:18:00.003+08:002008-08-13T19:46:44.267+08:00Zakat 1. Apakah hikmahnya mengeluarkan zakat?Hikmah mengeluarkan zakat adalah seperti berikut:1. Untuk kesucian rohani.Orang yang mengeluarkan zakat, jiwa mereka akan terdidik dengan baik, sifat rahmah dan penyayang akan terpupuk di sanubari.2. Untuk diri sendiri.Sebagai satu pensucian dan mengembangkan harta, lahirkan rasa kesyukuran dengan pemberian Allah s.w.t dan membawa suatu rasa keamanan n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6700471047874260614.post-21789368437798006042008-08-11T22:17:00.002+08:002008-09-07T09:25:27.582+08:00Kewangan 1. Apakah itu riba?Riba mempunyai dua kategori; pertama, Riba Al-Nasee’ dan Riba Al-Fadhl.Riba Al-Nasee’ adalah melanjutkan tempoh pembayaran hutang dengan mengenakan bayaran lebih dari jumlah hutang yang asal. Riba Al-Fadhl pula bermaksud meminjamkan wang dengan syarat jumlah yang dipulangkan mengandungi jumlah yang lebih dari jumlah yang asal. Wang faedah termasuk dalam kedua-dua n_izzahttp://www.blogger.com/profile/07289817389991517306noreply@blogger.com2