Isnin, 11 Ogos 2008

Kemusykilan lelaki
1.
Apakah panduan berpakaian dan beraksesori bagi lelaki?
Lelaki Islam diharamkan:
Memakai emas, tidak kira samada dalam bentuk barang kemas atau aksesori.
Memakai sutera, melainkan jika kandungannya kurang dari 50%.
Menyerupai wanita dari segi tingkah laku, pakaian dan aksesori.
Islam telah memberi panduan yang jelas untuk membezakan antara kedua-dua jantina. Memandangkan emas dan sutera telah dipakai oleh kaum wanita sejak zaman dahulu, maka lelaki dilarang memakainya.


2.
Bolehkah lelaki Islam memakai seluar tiga suku?
Aurat lelaki adalah dari pusat hingga ke lutut. Oleh itu, dibolehkan bagi mereka untuk memakai seluar tiga suku yang menutupi auratnya.

3.
Apakah hukum memakai emas bagi lelaki?
Memakai emas dan sutera adalah haram bagi orang lelaki. Rasulullah s.a.w bersabda: Emas dan sutera adalah haram bagi lelaki umatku, dan halal bagi wanita umatku.
Oleh itu, orang lelaki sama sekali tidak boleh pakai emas, samada berbentuk gelang, rantai, anting-anting atau apa jua, kecuali jika ia diperlukan dalam perubatan.
Emas putih atau platinum adalah satu nama bagi dua benda. Jika ia adalah logam platinum, maka dibolehkan memakainya bagi orang lelaki. Tetapi jika ia adalah emas tetapi diputihkan, maka ia tetap haram bagi orang lelaki memakainya.
4.
Bolehkah seorang lelaki Islam memakai barang kemas yang diperbuat dari emas putih (white gold)?
Emas putih mempunyai dua maksud, samada ia adalah emas yang diwarnakan putih dengan menggunakan bahan kimia ataupun ia adalah diperbuat dari bahan lain seperti platinum. Jika ia adalah yang pertama, iaitu emas yang diwarnakan putih, maka ia adalah haram bagi lelaki Islam untuk memakainya. Jika ia adalah bermaksudkan yang kedua, maka dibenarkan bagi lelaki untuk memakainya.
5.
Bolehkah lelaki Islam memakai barang kemas yang diperbuat dari emas yang bukan tulen iaitu dicampur dengan bahan-bahan lain?
Lelaki Islam dilarang dari memakai emas, walaupun kandungannya hanyalah beberapa peratus sahaja, ataupun ia telah diubah kepada bahan lain. Oleh itu, gabungan atau logam campuran emas dari besi atau bahan lain adalah haram bagi lelaki untuk memakainya.
6.
Bolehkah seorang lelaki Islam memakai barang kemas yang diperbuat dari besi platinum?
Adalah haram bagi lelaki Islam untuk memakai emas. Besi platinum adalah besi yang berwarna perak keputih-putihan yang biasanya tidak menyebabkan tindak balas dari alahan dan ia juga tidak pudar. Ia berlainan dari emas putih. Oleh itu, adalah dibenarkan bagi lelaki untuk memakainya. Memakai berlian juga dibenarkan.

7.
Jenis cincin apakah yang dibenarkan dipakai oleh lelaki?
Islam melarang lelaki memakai emas. Selain dari itu, adalah dibenarkan bagi mereka memakai apa sahaja jenis cincin selagi mana ia tidak menyerupai wanita.
8.
Bolehkah seorang lelaki Islam memakai rantai?
Adalah haram bagi lelaki untuk memakai rantai, tidak kira diperbuat dari emas atau perak atau mana-mana bahan sekalipun kerana rantai adalah aksesori wanita. Jika seseorang itu terpaksa memakainya bagi tujuan identifikasi maka ia dibolehkan.
9.
Apakah hukum lelaki menindik telinga atau anggota badannya?
Adalah haram bagi lelaki menindik telinganya kerana ia menyerupai kaum wanita. Perbuatan ini dilaknat oleh Allah s.w.t.
Begitu juga adalah haram bagi lelaki atau wanita menindik sebarang anggota badannya dengan tujuan perhiasan kerana ia menyerupai kaum yang tidak percaya pada agama Islam.
Lelaki yang menindik telinganya atau anggota badannya, perlu bertaubat dan menanggalkan segala perhiasan tersebut. Jika tidak, dia belum lagi betul-betul taubat dan tidak layak dia menjadi wali nikah.
10.
Apakah hukum menyimpan janggut bagi lelaki?
Menurut mazhab Syafi’i, menyimpan janggut tidak wajib akan tetapi ia adalah sunnah. Maka menurutnya, adalah baik untuk seseorang lelaki itu menyimpan janggut tetapi hukumnya bukanlah wajib. Menurut mazhab Hanafi dan Hambali, menyimpan janggut adalah wajib.
Sayugia diingatkan bahawa janggut adalah sesuatu yang ada kena mengena dengan luaran muka. Apa yang lebih penting adalah iman, tingkah laku dan apa yang terkandung di dalam hati seseorang itu. Oleh itu, jika seseorang itu mahu menyimpan janggut tetapi tidak meneliti akhlak dan aqidahnya, maka ia adalah satu pendekatan yang berat sebelah dan cetek.
11.
Apakah hukum bagi perbuatan melancap?
Allah telah berfirman di Surah Al-Mukminun ayat 5-7 yang bermaksud: “Dan orang-orang yang menjaga kemaluannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau terhadap yang mereka miliki, maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela. Barangsiapa mencari yang di sebalik itu, maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas.”
Dengan ayat ini, para ulama telah bersepakat bahawa melancap adalah haram kerana ia adalah sesuatu cara untuk melepaskan nafsu dengan cara yang tidak tertera didalam ayat tersebut. Walau bagaimanapun, menurut mazhab Hambali, ia dibenarkan jika seseorang ia bertujuan untuk mengelakkan diri dari berzina.

Label:

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama