Sabtu, 23 Ogos 2008

ISU HALAL HARAM MAKANAN: KES SURIMI
Oleh
Aminah Abdullah, Nurul Huda dan Abdul Salam Babji
Program Sains Makanan
Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan
Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia
Bangi 43600, Selangor D. E. Malaysia
Abstrak
Surimi juga dikenali sebagai pekatan protein basah isi ikan nyahtulang yang telah mengalami proses pencucian dan pencampuran sebatian pencegah kerosakan bagi mengawal kualitinya semasa penyimpanan sejukbeku. Surimi mempunyai nilai pemakanan yang tinggi dan sifat fungsian yang terkawal sebagaimana isi ikan segar serta dapat disimpan sehingga satu tahun tanpa mengalami perubahan. Dalam sistem makanan surimi merupakan bahan utama dalam produk makanan seperti sosej, bebola, mi, keropok, ketam tiruan dan produk makanan lainnya yang dikenali sebagai produk makanan berasaskan surimi. Pada tahun 1994, pengeluaran produk makanan berasaskan surimi mencapai 1 juta tan dengan pasaran utama adalah di Jepun, Amerika Syarikat, Korea dan negara-negara Eropah. Pada masa ini, negara-negara yang didiami oleh umat Islam telah mula diperkenalkan dan menerima produk-produk makanan ini. Walau bagaimanapun terdapat masalah penggunaan surimi ini bagi umat Islam. Beberapa hasil penyelidikan terkini menunjukkan bahawa bagi tujuan meningkat dan mengekalkan kestabilan kualiti surimi, plasma protein darah haiwan telah dicampur ke dalam surimi. Mengikut Al-Quran, darah merupakan bahan yang haram untuk digunakan sebagai bahan makanan, tanpa mengira jumlah yang digunakan. Oleh itu adalah penting bagi pihak-pihak yang berwajib di negara-negara yang majoriti umat Islam memberi perhatian sewajarnya mengenai isu Halal Haram berkaitan dengan surimi. Penggalakan pelabelan status Halal pada sesuatu bahan makanan merupakan tindakan terbaik dan tentunya memberikan keselesaan bagi umat Islam dan pulangan yang menguntungkan bagi para pengusaha makanan.
Kata Kunci: Makanan, Surimi, Protein Plasma Darah, Status Halal Haram,
======================================================
*Disampaikan pada seminar bersama "UKM-UNRI" di Pekan Baru, Riau, Indonesia, 8 Mei 2000.
Pendahuluan
Di seluruh kawasan perairan, dijangkakan terdapat lebih daripada 20,000 spesies ikan Walaupun demikian hanya sekitar 1% sahaja yang telah digunakan secara meluas sebagai bahan makanan dalam hidangan harian. Kesan kebudayaan, tabiat makan dan ciri-ciri semulajadi ikan yang tidak disukai seperti saiz, citarasa, rupabentuk dan faktor-faktor lainnya sangat mempengaruhi penerimaan sesuatu spesies ikan sebagai bahan makanan. Semakin diterima sesuatu jenis ikan, semakin tinggi pula nilai ekonominya. Begitu pula sebaliknya. Berdasarkan faktor ini, ikan boleh dikelaskan sebagai ikan ekonomi penting dan ikan kurang dimanfaatkan.
Dalam suatu operasi penangkapan ikan, terutamanya ikan laut, berbagai jenis dan ukuran ikan yang ditangkap. Ikan-ikan ekonomi penting akan mendapatkan tumpuan pengawalan kualiti, namun tidak demikian halnya dengan ikan kurang dimanfaatkan. Amalan paling teruk yang dilakukan terhadap ikan kurang dimanfaatkan adalah pembuangan ke laut. Di kawasan perairan Arafura sahaja (Indonesia), pembuangan ikan kurang dimanfaatkan ke laut mencapai jumlah 117,000 tan setiap tahun. Dijangkakan jumlah ikan yang dibuang ke laut pada peringkat dunia berkisar antara 5 – 20 juta tan setiap tahun (Clucas dan Ward, 1996).
Perhatian terhadap ikan kurang dimanfaatkan dan pemprosesannya menjadi bahan makanan merupakan hal yang disyorkan negara-negara yang memiliki sumberdaya ikan yang besar. Berbagai teknologi telah dikembangkan dan salah satunya yang mendapatkan perhatian adalah teknologi Surimi. Objektif kertas kerja ini adalah untuk memaparkan penggunaan teknologi surimi dalam peningkatan pemanfaatan hasil perikanan dan tindakan-tindakan yang mesti diambil kira oleh berbagai pihak bagi memastikan penggunaan teknologi ini tidak menimbulkan percanggahan bagi masyarakat Islam.
Pemprosesan surimi
Surimi dapat dinyatakan sebagai suatu teknologi bagi menghasilkan suatu pekatan protein basah daripada isi ikan nyahtulang yang telah mengalami proses pembasuhan dan pencampuran sebatian pencegah kerosakan bagi mengawal kualitinya semasa penyimpanan beku. Teknologi ini dikembangkan berasaskan kaedah pemprosesan kamaboko, suatu produk makanan tradisional dari Jepun yang telah dipraktikkan semenjak 900 tahun yang lalu. Pada tahun 60-an, teknologi ini berkembang cepat dan memasuki tahap industri setelah penyelidik-penyelidik dari Hokkaido Fisheries Laboratory, Jepun menemukan kaedah untuk menstabilkan surimi melalui penggunaan sebatian kimia yang dikenali sebagai pengkriokawalan (cryoproyectant). Teknologi ini makin berkembang setelah diperkenalkan di Amerika Syarikat dan Eropah pada tahun 1980-an. Jika pada tahun 1965 hanya 32 tan surimi dihasilkan, jumlah ini meningkat sehingga 380 tan pada tahun 1975 dan mencapai 400,000 tan pada tahun 1994 (Lee, 1984; Kok et al, 1994). Pada saat ini beberapa negara di Asia Tenggara seperti Thailand dan Malaysia telah memulakan kegiatan pemanfaatan sumberdaya ikan kurang dimanfaatkan dengan mengunakan teknologi surimi. Bagi negara Malaysia, pada masa ini terdapat lebih daripada 4 kilang pemprosesan surimi dengan pengeluaran mencapai 1,068.90 tan pada tahun 1995. Pengeluaran ini telah meningkat sehingga 1,250.28 tan pada tahun 1996 (Jabatan Perikanan, 1997).
Spesies ikan yang digunakan bagi penghasilan surimi terdisi daripada spesies ikan berharga murah, kurang dimanfaatkan, memiliki isi berwarna putih dengan sifat keupayaan menggel (gelling ability) yang tinggi, hidup dalam jumlah yang banyak dan tersedia sepanjang tahun. Setakat ini bahan utama penghasilan surimi adalah ikan Alaska pollack (Theragra chalcogramma). Ikan ini tersebar secara meluas pada kawasan perairan sekitar Jepun, Rusia, Kanada dan Amerika Syarikat. Beberapa spesies ikan lainnya seperti Cod, Northern squafish,
Pacific whiting, Pacific herring dan Sardine juga merupakan spesies-spesies ikan yang berpeluang untuk digunakan. Bagi kawasan Asia, spesies ikan yang mempunyai potensi untuk digunakan bagi penghasilan surimi adalah spesies ikan Threadfin Bream (Nemipterus sp.), Purple-spotted bigeye (Priacanthus sp.) dan Lizardfish (Synodontidae) (Holmes et al, 1992)
Lazimnya pemprosesan surimi dilakukan dalam empat tahap iaitu pengasingan isi ikan, pembasuhan, pencampuran kriokawalan dan pembekuan (Rajah 1). Pengasingan isi ikan dilakukan dengan mesin pemisah isi ikan (mechanically fish deboned). Sebelum isi ikan diasingkan ikan mesti bersih daripada kotoran dan benda-benda yang tak diinginkan Bagi ikan bersaiz besar, pembuangan kepala dan usus perlu dilakukan sebelum pengasingan isinya. Isi ikan yang dihasilkan di basuh dengan air sejuk yang bersih sebanyak 4 x ganda berbanding dengan isi ikan untuk memastikan ianya bebas daripada kotoran, darah, lemak, enzim dan protein sarkoplasmik. Tujuan pembasuhan ini untuk medapatkan isi ikan yang berwarna putih, serta meningkatkan keupayaan menggel isi ikan (Lee, 1984; Toyoda et al, 1992). Penyelidikan yang dilakukan menunjukkan pembasuhan yang paling sesuai dilakukan ialah dua kali pembasuhan. Sesetengah pengilang menggunakan air sejuk yang mengandungi 0.2% garam pada pembasuhan terakhir
Isi ikan yang bersih dicampur dengan pengkriokawalam 10% sukrosa atau campuran 4% sukrosa dan 4% sorbitol. Sebatian polifosfat juga ikut dicampur bersama pada jumlah 0.3%. (Lee, 1984; Toyoda et al, 1992). Tujuan pencampuran sebatian-sebatian tersebut adalah bagi mencegah kerosakan protein ikan semasa penyimpanan beku berikutan kemampuannya menstabilkan protein melalui penyingkiran bahan terlarut daripada permukaan protein dan meningkatkan kekuatan interaksi antara molekul hidrofobik semasa penyejukbekuan dan penyimpanan sejukbeku (MacDonald dan Lanier, 1991). Isi ikan yang telah dicampur dengan pengkriokawalan kemudian dibentuk menjadi blok bersaiz 37.5-cm x 55-cm x 5-cm seberat 10 kg. Blok surimi kemudian dibungkus dengan pembungkus plastik polietilena dan dibekukan sehingga suhu bahagian tengah blok mencapai –20oC atau lebih rendah. Pembekuan ini harus dilakukan secara cepat dan lazimnya diselesaikan dalam jangka masa 4 - 6 jam. Bagi tujuan penyimpanan, blok surimi di pek dalam kotak kertas yang tebal dan disimpan pada suhu -18oC hingga - 20 oC (Tan et al, 1989). Walaupun terdapat perbezaan mutu surimi berdasarkan spesies ikan yang digunakan, lazimnya surimi yang dihasilkan mengikut pemprosesan yang biasa dapat disimpan sehingga satu tahun berbanding degan masa penyimpanan ikan segar yang terhad kepada beberapa bulan sahaja.
Ikan
Pembuangan kepala dan usus
Pembasuhan
Pengasingan isi ikan
Pembasuhan
Pencampuran kriokawalan (sukrosa dan polifosfat)
Pembekuan
Penyimpanan
Rajah 1. Pemprosesan surimi
Penggunaan Surimi dalam Makanan
Pada saat ini, masyarakat memilih sesuatu jenis bahan makanan bukan sahaja bagi memenuhi keperluan pemakanan, namun juga memenuhi keperluan sensori. Seringkali berlaku masyarakat lebih mendahulukan kepuasan keperluan sensori berbanding nilai pemakanan, sehingga hanya makanan yang menepati ciri-ciri sensori tertentu sahaja, terutamanya tekstur yang akan mendapatkan tumpuan (Aminah, 1989). Surimi sebagai bahan utama dalam formulasi berbagai jenis makanan telah dibuktikan dapat memenuhi ke dua-dua keperluan tersebut. Ianya dapat digunakan dalam formulasi jenis makanan yang memerlukan tekstur khusus seperti bebola, sosej, gegulung, jejari, ketam tiruan, mi segera dan jenis-jenis makanan lain mengikut citarasa dan kreatifiti pengguna. Di Jepun surimi digunakan dalam berbagai jenis makanan khas negara tersebut seperti chikuwa, hampen, tutsuma age dan sebagainya.
Kunci kepelbagaian makanan yang boleh dihasilkan daripada penggunaan surimi bergantung kepada sifat keupayaan menggel yang dimiliki oleh surimi tersebut. Protein ikan merupakan salah satu komponen yang mempunyai sifat pembentukan gel yang tinggi. Walau bagaimanapun sifat ini mudah dipengaruhi oleh suasana persekitaran terutamanya perubahan suhu semasa pengendalian, pengangkutan dan penyimpanan. Pemprosesan isi ikan menjadi surimi telah dibuktikan dapat mengawal protein ikan daripada berlakunya perubahan dan kerosakan. Hal inilah yang menyebabkan surimi menjadi produk yang diminati ramai untuk digunakan dalam formulasi berbagai jenis bahan makanan.
Isu Halal Haram Surimi
Bagi umat Islam terdapat peraturan dan panduan tertentu bagi memastikan bahawa makanan yang diguna adalah bermanfaat bagi kesihatan dan memberikan kabaikan. Isu penting yang harus diikuti oleh setiap orang Muslim adalah memastikan bahawa makanan tersebut memiliki kejelasan dari segi status halal atau haram. Mengikut hukum Syariah, sesuatu bahan makanan dinyatakan memiliki status halal apabila:
1. Makanan tersebut atau bahan-bahan yang terdapat di dalamnya tidak mengandungi sebarang bahan atau bahagian daripada haiwan yang dinyatakan sebagai haram oleh hukum Syariah atau haiwan yang tidak disembelih mengikut hukum Syariah,
2. makanan tersebut tidak mengandungi sebarang bahan yang dinyatakan sebagai najis oleh hukum Syariah.
3. makanan tersebut tidak disiapkan, diproses atau dihasilkan dengan menggunakan peralatan yang telah terkontaminasi oleh bahan-bahan yang dinyatakan najis oleh hukum Syariah,
4. semasa penyiapan, pemprosesan, penyimpanan dan pengangkutan, makanan tersebut diasingkan sepenuhnya daripada bahan lain yang tidak memenuhi butir 1, 2 dan 3 atau sebarang bahan yang dinyatakan najis oleh hukum Syariah.
Mengikut hukum Syariah pula, sesuatu bahan dinyatakan najis apabila:
1. Telah dinyatakan terlarang untuk digunakan sebagai bahan makanan oleh hukum Syariah disebabkan bersifat kotor dan tidak dapat disucikan semula seperti daging babi, darah dan bangkai,
2. pada asalnya bersifat halal namun telah terkontaminan oleh sebarang bahan yang bersifat kotor
3. pada asalnya bersifat halal namun telah mengalami persentuhan dengan sebarang bahan yang bersifat kotor (http//www.islam.gov.my, 1999)
Ikan merupakan bahan makanan yang telah dinyatakan bersifat Halal. Ketegasan ini dalam Al Quran Surah Al Maaidah ayat 96 yang bermaksud. "Dihalalkan bagi kamu haiwan buruan di laut dan makanan lain yang didapati dari laut sebagai bekalan kamu (untuk dinikmati kelazatannya)………..". Haiwan buruan yang dimaksudkan adalah haiwan perairan yang menghuni perairan sepanjang masa dan tidak selamat bila berada di luar perairan, iaitu ikan. Di bahagian lain (Surah An Nahl ayat 14) dinyatakan juga " Dan Dia lah yang memudahkan laut supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut (ikan)………….". Pengertian makanan halal juga berkaitan dengan khasiat yang terkandung di dalam sesuatu jenis makanan, maka haiwan perairan (ikan) yang mengandungi racun, menghasilkan racun atau dapat mendatangkan sebarang gangguan kesihatan dianggap Haram. ALLAH berfirman lagi dalam Surah Al-Baqarah ayat 172 yang bermaksud "Wahai orang-orang yang beriman ! makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah kami berikan kepada kamu dan bersyukurlah kepada ALLAH jika betul kamu hanya beribadat kepadaNya". Ikan dinyatakan juga boleh digunakan terus sebagai bahan makanan tanpa melalui tatacara penyembelihan tertentu seperti yang disyaratkan kepada haiwan lain. Mengikut pada penjelasan di atas, surimi sebagai suatu produk makanan yang diperbuat daripada isi ikan dapat dinyatakan sebagai bahan makanan yang memiliki status halal.
Seperti telah dihuraikan, dalam pemprosesan surimi, beberapa bahagian sebatian gula (sukrosa dan sorbitol) dan polifosfat telah digunakan bagi tujuan mengawal kualiti. Sebatian-sebatian buatan tersebut bukan merupakan sebatian yang berasal daripada bahan yang bersifat haram dan penggunaannya dilakukan pada paras tertentu yang tidak akan menjejaskan kesihatan. Oleh itu kerananya penggunaan sebatian-sebatian tersebut tidak menimbulkan persoalan tentang status kehalalan surimi dan produk makanan berasaskan surimi.
Plasma Protein
Dalam pemprosesan surimi, kualiti surimi yang dihasilkan dipengaruhi oleh beberapa faktor. Spesies-spesies ikan tertentu harus diproses segera menjadi surimi dalam keadaan segar dan beberapa spesies lagi dapat mengekalkan mutunya walaupun telah mengalami penyimpanan pada suhu rendah dalam jangka masa yang agak lama. Beberapa spesies ikan boleh menghasilkan surimi yang berkualiti tinggi, namun kualiti ini menurun dengan cepat semasa penyimpanan berbanding dengan spesies ikan lainnya. Terdapat juga penyesuaian yang berbeza-beza terhadap suhu semasa proses pemasakan. Keadaan tersebut menyebabkan perbezaan kualiti surimi yang dihasilkan oleh sesuatu kilang, walaupun tahap pemprosesan, pengkriokawalan yang digunakan dan proses pemasakan mengikuti piawai yang telah ditentukan.
Penyelidikan yang dilakukan oleh beberapa pakar teknologi makanan menunjukkan bahawa kualiti surimi masih boleh ditingkatkan melalui pencampuran plasma protein. Pada tahun 1990, kumpulan penyelidik daripada Amerika Syarikat menunjukkan pencampuran plasma protein lembu dalam surimi berjaya menghalang berlakunya proses modori, iaitu proses penurunan kualiti gel surimi (penghuraian tekstur) bila surimi dipanaskan pada suhu 60oC (Hamman et al, 1990). Ianya berpunca daripada aktiviti enzim proteolitik yang akan menghurai protein miofibril pada suhu tersebut. Penemuan ini telah membuka peluang bagi penggunaan surimi secara lebih meluas dan berkesan pada produk makanan jenis beremulsi yang disediakan melalui pemasakan lambat pada suhu sekitar 70oC. Park (1994) pula menunjukkan bahawa pencampuran plasma protein lembu berjaya meningkatkan kualiti gel surimi yang disimpan selama 6 bulan. Ng et al. (1996) juga menyatakan bahawa protein plasma lembu berkesan meningkatkan kualiti gel surimi yang dihasilkan daripada ikan yang telah disimpan pada suhu sejuk dan sejukbeku.
Walaupun terdapat kelebihan-kelebihan yang boleh disumbangkan oleh plasma protein dalam meningkatkan kualiti surimi, penggunaanya sebagai salah satu bahan makanan boleh menimbulkan permasalahan di kalangan umat Islam. Ini ialah kerana plasma protein merupakan bahan yang bertentangan status halalnya. Plasma merupakan bahagian cecair yang tidak berwarna sebahagian daripada darah. Secara sederhana, ia boleh diasingkan daripada darah melalui kaedah pengemparan. Setelah diasingkan, plasma ini dikeringkan dengan alat pengering sembur sehingga berbentuk serbuk. Plasma ini dapat diperolehi daripada berbagai sumber, namun lazimnya adalah daripada darah lembu atau babi (Pares et al, 1998; Kang dan Lanier, 1999)
Berasaskan Surah Al Baqarah ayat 173 yang bermaksud "Sesungguhnya ALLAH hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana ALLAH………". ALLAH mengulangi kembali penegasannya dalam Surah Al Maidah ayat 3 yang bermakud "Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir) dan daging babi (termasuk semuanya) dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari ALLAH……". Maksud yang sama boleh juga didapati pada surah-surah lainnya iaitu Surah Al An’am ayat 145 dan Surah An Nahl ayat 115. Mengikut keterangan di atas, jelas bahawa darah adalah sesuatu yang diharamkan oleh ALLAH untuk digunakan sebagai bahan makanan. Memandangkan bahawa plasma adalah sebahagian daripada darah, dengan sendirinya ia juga bersifat haram.
Keperluan Sijil Pengesahan Halal
Penggunaan surimi yang mengandungi plasma protein dalam makanan boleh menimbulkan percanggahan di kalangan umat Islam. Isu ini juga boleh menimbulkan salahfaham dan penolakan terhadap surimi dan makanan berasaskan surimi yang dikeluarkan oleh pengilang yang tidak menggunakannya dalam produk mereka. Pencampuran plasma protein ke dalam surimi, atau makanan berasaskan surimi sukar dikesan oleh pengguna dan tidak akan memberikan perbezaan penampilan yang jelas. Untuk setakat ini, kesedaran telus daripada pengilang berkaitan penggunaan plasma protein, dapat memastikan pengguna Islam memilih surimi yang halal.
Kesedaran pengilang ini boleh diwujudkan dengan memastikan bahawa surimi atau produk makanan berasaskan surimi yang dihasilkannya memiliki sijil pengesahan halal. Sijil tersebut pula mestilah dikeluarkan oleh lembaga rasmi yang diiktiraf oleh kerajaan. Bagi Malaysia, sijil ini boleh dikeluarkan oleh Pusat Islam Malaysia, Jabatan Perdana Menteri Bahagian Hal Ehwal Islam. Untuk negara Indonesia, sijil ini dapat diperolehi dari Lembaga Pengkajian Pangan, Obat-obatan dan Kosmetika, Majelis Ulama Indonesia (LPPOM-MUI). Adalah penting bagi pihak-pihak yang bekuasa di negara-negara yang mempunyai umat Islam untuk memerhatikan isu halam haram berkaitan dengan surimi. Penggalakan pelabelan status halal pada sesuatu bahan makanan merupakan tindakan terpuji yang akan memberikan keselesaan bagi umat Islam dan pulangan yang menguntungkan bagi para pengusaha bahan makanan untuk jangka masa panjang (Babji, 1998). Pelabelan halal akan membuka peluang lebih besar bagi sesuatu produk makanan untuk dipasarkan kepada umat Islam di seluruh dunia yang meliputi 25% keseluruhan penduduk dunia.
Kesimpulan
Ikan-ikan kurang dimanfaatkan boleh diproses menjadi surimi yang dapat digunakan sebagai bahan utama berbagai produk makanan. Disamping memenuhi keperluan pemakanan, surimi
juga menepati keperluan sensori. Walau bagaimanapun, surimi boleh menjadi bahan percanggahan di kalangan umat Islam berkaitan dengan status halal. Terdapat laporan-laporan berkenaan tentang penggunaan plasma protein dalam surimi dan makanan berasaskan surimi. Adalah penting bagi pengilang mendapatkan sijil pengesahan Halal bagi memastikan umat Islam memilih produk makanan Halal.
Rujukan
Al Quran
Aminah, A. 1989. Penilaian Deria dalam Kawalan Kualiti Makanan. Dalam Zakri, A. H. dan Abdul, L. M. (eds.), Penyelidikan Semasa Sains Hayat. Universiti Kebangsaan Malaysia. 73-85,
Babji, A. S. 1998. Need for Clear Policy in Halal Certification. New Straits Times. Saturday, November 21.
Clucas, I. J. and A. R. Ward. 1996. Post-harvest Fisheries Development; A Guide to Handling, Preservation, Processing and Quality. London. Natural Resources Institute.
Jabatan Perikanan, 1997. Perangkaan Tahunan Perikanan. Jabatan Perikanan, Kementrian Pertanian Malaysia. KualaLumpur.
Hamann, D. D., Amato, P. M., Wu, M. C., dan Foegeding. E. A. 1990. Inhibition of Modori Gel Weakening in Surimi by Plasma Hydrolysate and Egg White. J. Food Sci. 55:665-669.
Holmes, K. L., S. Noguchi and G. A. Macdonald. 1992. The Alaska Pollock Resources and Other Species Used for Surimi. Dalam: T. C. Lanier and C. M. Lee (eds.). Surimi Technology. 41-78. New York: Marcel Dekker, Inc.
Http//www.islam.gov.my. 1999. Guidelines on Foods, Drinks and Goods Utilized by Muslims. Department of Islamic Affairs, Prime Minister’s Department of Malaysia.
Kang, I. S. dan T. C. Lanier. 1999. Bovine Plasma Protein Functions in Surimi Gelation Compared with Cystine Protease Inhibitors. J. Food Sci. 64(5):842-846.
Kok, L. Y., Y. Miyake, M. Brian, N. H. Weng and M. Yasuda. 1994. Producing of Surimi and Surimi Based Products. National Conference on producing, handling and processing of fish and fishery products. MARDI dan Penang State Agriculture Committee. Penang 21-23 November.
Lee, C. M. 1984. Surimi Process Technology. Food Tech. 38(11):69-80.
MacDonald, G. A. and T. C. Lanier. 1991. Carbohydrates as Cryoprotectants for Meat and Surimi. Fd. Tech. March: 150-159.
Ng, M. C., Lee, H. K., Sophonphong, K., Rungjiratananon, S., Kongpun, O., Suwannarak, W dan Low, L. K. 1996. Utilization of Lizardfish, Saurida tumbil, for Surimi Production. Dalam Hoii K. K., Low K. K. and Lim, P. Y. (eds.). Proceedings of the Seminar on the Advances in Fish Processing Technology in Southeast Asia in Relation to Quality Management. Singapore 29 Oct-1 Nov. MFRD-SEAFDEC, Singapore.
Pares, D., E. Saguer, J. Saurina, J. J. Sunol dan C. Carretero. 1998. Functional Properties of Heat Induced Gels from Liquid and Spray-dried Porcine Blood Plasma and Influenced by pH. J. Food Sci. 63(6):958-961.
Park, J. W. 1994. Functional Protein Additives in Surimi Gels. J. Food Sci. 55:525-527.
Tan, S. M., M. C. Ng and T. Fujiwara. 1989. Handbook on the Processing of Frozen Surimi and Fish jelly Products in Southeast Asia. Singapore. MFRD-SEAFDEC.
Toyoda, K., I. Kimura., T. Fujita., S. F. Noguchi and C. M. Lee. 1992. The Surimi Manufacturing Process. Dalam T. C. Lanier and C. M. Lee (eds). Surimi Technology: 79-112. Marcel Dekker, Inc. New York.

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama